Wat doe je als beginnend IT Professional bij je eerste opdrachtgever wanneer je te maken krijgt met een IT-proces waarvan je denkt ‘dat kan toch veel beter?’ Even de kat uit de boom kijken, want die ervaren IT-ers zullen het wel weten? Of aanpakken? Aanpakken natuurlijk! Dat is hoe Stefan van Erp bij zijn opdrachtgever binnen een jaar doorgroeide naar systeembeheerder en Scrum Master van twee teams. Laat je hier inspireren!
Ambitie meteen duidelijk
Stefan kwam het IT Traineeship van STRADIS in met een doel en gaat nu als een speer bij zijn opdrachtgever. Tijdens zijn studie merkte hij al dat hij het werken in projecten interessant vond. “Ik vond het leuk om dat in goede banen te leiden. Dus het leek mij van nature interessant om iets in projectmanagement te gaan doen”, vertelt hij.
“Dat heb ik ook uitgesproken aan het begin van mijn IT Traineeship bij STRADIS en in het intakegesprek met mijn opdrachtgever. Iedereen stond daar positief tegenover”, gaat hij verder. Dat vindt hij ook zo leuk aan het werken via STRADIS. “Als je aangeeft dat je iets interessant vindt, wordt er eigenlijk altijd gezegd: Leuk, jij mag het doen.”
Bedankt tijdens kerstspeech
Stefan begon zijn eerste opdracht als IT Support Professional in een grote organisatie met ongeveer 1.500 medewerkers. Het eerste half jaar was vooral veel leren, maar hij kon zich al snel bewijzen. Binnen drie maanden nam hij een project, betreffende het efficiënter maken van een systeem, over van zijn voorganger. “Ik zag ook mogelijkheden om dit systeem sneller en overzichtelijker te maken. Dat heb ik uitgevoerd. En ineens was ik één van de zes mensen die werden bedankt door de directeur in de kersttoespraak”, vertelt Stefan enthousiast.
Snel doorgroeien
Stefans initiatief en werk werd niet lang daarna al beloond toen hij gevraagd werd om systeembeheerder te worden voor het nieuwe Workspace team. Dat hielp hij meteen mee opzetten. “Bij het opzetten ging het vooral om het maken van teamafspraken en het inrichten van processen”, aldus Stefan. Het team is verantwoordelijk voor alle soorten werkplekken binnen het bedrijf. “Dan heb je het over de werkplekken met computers, maar ook de virtual desktops waarbij je op een server werkt of bijvoorbeeld de laptops die relatiemanagers gebruiken.”
Zo’n twee weken later kwam daar de functie van Scrum Master bij voor zowel het Workspace team als het Frontoffice team. Het is een rol die goed bij hem past. “Je bent een soort teamcoach. In plaats van dat je heel directief mensen stuurt, probeer je alles gezamenlijk vanuit het team te laten komen. Dat vind ik een hele natuurlijke manier van werken”, aldus Stefan. “Tot nu toe krijg ik complimenten, dus ik denk dat het goed gaat met de twee teams”, gaat hij opgewekt verder.
Continue verbetering
Dat Stefan enthousiast is over zijn werk is duidelijk. De kansen en uitdagingen die hem worden geboden om processen te verbeteren maken het voor hem zo interessant. “Ik ben iemand die continu nieuwe dingen wil meemaken, leren en doen. Dat vind ik in mijn werk”, vertelt hij.
Zijn enthousiasme gecombineerd met het nemen van initiatief hebben ervoor gezorgd dat hij snel mooie stappen heeft kunnen maken. Stefan: “Het gave is dat je zowel bij STRADIS als mijn opdrachtgever heel erg vrijgelaten wordt. Als je iets ziet wat je kunt verbeteren en dat uitvoert, wordt dat zeker gewaardeerd. Dat en dat je op die manier al zoveel kunt betekenen voor een bedrijf, terwijl je nieuw bent in de IT, maakt dit werk heel erg leuk”.
Start nu ook jouw IT Traineeship
Ben jij ook op zoek naar hoe je bedrijven verder kunt helpen en tegelijk jezelf kunt ontwikkelen? Kijk snel hier voor meer informatie en alle mogelijkheden over het IT Traineeship van STRADIS!