De IT-wereld is voor jou als aankomend IT Professional bij STRADIS misschien helemaal nieuw. Dan is het belangrijk dat je de juiste opleiding en begeleiding krijgt bij je werk. Ruben de Haan, zelf ook ooit gestart als IT Trainee, begeleidt nu als opleidingscoördinator en manager van de IT Servicedesk aankomende IT-talenten tijdens hun IT Traineeship. Wat hij daar zo gaaf aan vindt, lees je hier…
Eigen sausje
Ruben werd tijdens een consultancy opdracht gevraagd om als opleidingscoördinator de IT Trainees bij STRADIS te begeleiden. “Ze wilden iemand hebben die weet hoe het IT Traineeship in elkaar zit. Ik ben zelf IT Trainee geweest en mij is toen gevraagd de opleidingen over te nemen en hier ook mijn eigen sausje overheen te doen”, vertelt hij.
Dat eigen sausje zit vooral in de soft skills en de normen en waarden die Ruben IT Trainees wil meegeven. “Waar ik vooral op coach is hoe je je als professional gedraagt en ervoor zorgt dat je opvalt tussen andere professionals. Dat is belangrijk als je leuke opdrachten wilt doen en lekker wilt doorgroeien.” Uit ervaring weet Ruben wat daarvoor nodig is. “Dat betekent bijvoorbeeld inzet en enthousiasme tonen, jezelf laten zien en proactief zijn. En dat je meedenkt met je klant”, gaat hij verder. Hoe je dat moet doen ervaar je tijdens het IT Traineeship.
Opleidingstraject STRADIS
Als opleidingscoördinator is Ruben verantwoordelijk voor de opleiding van de IT Trainees bij STRADIS. De eerste maand stoomt hij je vooral klaar voor je eerste opdracht. Dat betekent dat hij je introducties geeft, vragen beantwoordt en begeleidt bij het studeren. “De eerste maand hebben we een vast opleidingstraject die IT Trainees een brede basis meegeeft”, vertelt hij.
“Als ze zich daarna ergens in willen specialiseren, komen ze bij mij om te vragen welke opleiding ze daarvoor nodig hebben”. Ruben houdt ook bij of de opleidingen nog relevant zijn (zijn het opleidingen waarmee we klanten kunnen helpen bij de uitdagingen van vandaag) en kijkt samen met de accountmanagers welke er eventueel toegevoegd moeten worden. “De basis zit heel goed in elkaar. We voldoen precies aan wat de markt (de (potentiële) opdrachtgevers, red.) nodig heeft”, aldus Ruben.
IT Professionals in hun kracht zetten
Ruben is daarnaast manager van de IT Servicedesk van STRADIS en heeft daar vooral een coachende en sturende rol. “Ik wil onze IT Professionals in hun kracht zetten. Dus de juiste mensen op de juiste plek. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit en samen moeten die specialiteiten een goede mix vormen. Dat maakt een goed team en dat is uiteindelijk het doel”, vertelt hij.
“Op het technische vlak weten de professionals van de IT Servicedesk het al veel beter dan ik. Maar ik begeleid ze in hoe ze zich professioneel opstellen. Communicatief en commercieel. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je bij klantbezoeken ziet waarmee wij die klant kunnen helpen?” Dat is wat Ruben zijn collega’s wil leren. Bij STRADIS is het niet alleen ‘u vraagt, wij draaien’. Klanten zien zelf niet altijd alles en weten ook vaak niet waar het probleem zit. “Daar zijn wij voor. Dat is de extra waarde die wij als STRADIS toevoegen”, gaat hij verder.
Toegevoegde waarde
Ruben: “Voor veel IT Trainees is het hun eerste baan, dus dat is in het begin even aftasten. Maar je ziet dat ze daar binnen afzienbare tijd gigantische stappen in zetten. Dan blazen ze in hun eerste week bij een klant iedereen al omver. Ze hebben dat natuurlijk zelf gedaan, maar ik help ze om daar te komen. Dan vind ik het wel heel gaaf om te zien dat ze gelijk van toegevoegde waarde zijn voor hun opdrachtgever”. Het meeste plezier in z’n werk haalt Ruben uit de groei van ‘zijn IT Trainees’, besluit hij.
Start nu ook jouw IT Traineeship
Wil jij ook in korte tijd iedereen op kantoor omverblazen met jouw skills? Kijk snel hier voor meer informatie en alle mogelijkheden over het IT Traineeship van STRADIS!