Servicegericht denken, goed communiceren en verwachtingen managen. Kwaliteiten die Vincent Doorn jarenlang toepaste in de horeca en die hij tegenwoordig succesvol inzet als IT Professional bij STRADIS. “Ik heb het leuke van mijn oude baan meegetrokken in de IT”, aldus Vincent. Hoe? Dat vertelt hij hier.
Getriggerd door IT Traineeship
Na jarenlang in de horeca te hebben gewerkt maakte Vincent de overstap naar het IT Traineeship van STRADIS. “Toen ik doorhad dat ze in de IT niet alleen mensen zoeken voor puur de technische kant, maar juist ook mensen met andere vaardigheden waarmee de vertaalslag naar de gebruiker makkelijker kan worden gemaakt, werd ik getriggerd. Ik kreeg het gevoel dat zoiets wel eens een rol voor mij zou kunnen zijn”, aldus Vincent.
In de horeca is hij fulltime bezig geweest met communiceren en het managen van de verwachtingen van klanten. “Die serviceverlening heb ik meegenomen naar de IT. Ik ben namelijk nog steeds mensen aan het helpen, maar nu niet meer in de weekenden en avonduren.’’
ICT Support Officer
Vincent is nu ICT Support Officer bij zijn opdrachtgever. Hij beantwoordt vragen, lost ICT-problemen op of zet deze door naar de juiste expert. “Wij werken met aanvragen en incidenten. Aanvragen zijn de ‘user management taken’, zoals een aanvraag voor het aanmaken van een nieuwe mailbox. Incidenten komen voornamelijk via de telefoon binnen, bijvoorbeeld als iemand een probleem heeft met zijn laptop of een programma”, legt hij uit.
“Als de telefoon gaat weet je nooit wat er gaat gebeuren. Maar ik blijf wel net zo lang aan de lijn totdat ik weet wat het probleem is en het is opgelost. Dat is toch die eagerness die je hebt. Je wilt het liever niet aan iemand anders overdragen, het is lekker als je een probleem direct kan oplossen”, gaat Vincent verder.
Nu hij er langer werkt trekt hij ook andere taken naar zich toe. Zoals het uitleveren van laptops, headsets, en telefoons aan medewerkers. Ook schrijft hij user manuals voor gebruikersproblemen en werkinstructies voor collega’s. “Als ik iets voor het eerst doe, documenteer ik dat, zodat mijn collega’s het in de toekomst op dezelfde manier kunnen uitvoeren.”
STRADIS mindset
Bij zijn opdrachtgever werkt Vincent samen met meerdere IT Professionals van STRADIS. “Ik zit bijvoorbeeld met Anneliek Peters op de servicedesk. Het is fijn werken omdat je vanuit STRADIS dezelfde mindset hebt. Wij houden alles op het gebied van IT bij onze klanten draaiende en zorgen ervoor dat vragen en incidenten zich niet herhalen.”
Daarnaast is hij ook altijd op zoek naar verbeteringen, zodat er zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden. “Toen ik bij het bedrijf kwam, gaf de IT-manager ook aan dat hij wil dat ik met een scherp oog kijk naar de procedures zoals ze nu gaan en hoe dat beter kan. In de IT ben je veel bezig met het verbeteren van processen, iets wat we ook leren bij het behalen van een van onze eerste certificaten: ITIL. Het wordt van ons verwacht dat wij vanuit STRADIS een stapje extra doen om processen te verbeteren.”
Dynamische carrière
Vincent is blij met zijn nieuwe carrière en ziet zijn toekomst zeker binnen de IT. “Ik houd van de afwisseling tussen het denkwerk en de praktische kant, het vinden van een oplossing en het oplossen zelf. Wat ik ook heel leuk vind is de dynamische kant van mijn werk. Er kan zomaar iets gebeuren waardoor een rustige werkdag in één keer op zijn kop staat. Als IT Professional heb je dus nooit een saaie dag”, vertelt hij.
En de klantgerichtheid uit de horeca? Die blijft hij gebruiken. “Ik denk dat ik altijd in een servicegerichte functie zal werken, waar communicatie een belangrijke rol speelt. Daar ligt mijn grootste kracht.” En die vaardigheid komt in zijn huidige baan mooi samen met zijn interesse in IT.
Ook jouw carrière in in IT ontdekken?
Ben je benieuwd naar jouw mogelijkheden in IT? Check onze vacatures en kom kennismaken!